کد مطلب:216877 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:287

امام کاظم از دیدگاه دانشمندان
1- ابن جوزی؛ موسی بن جعفر علیه السلام را عبد صالح می گفتند. او بردبار و بخشنده بود. هر گاه از كسی آزاری می دید، برای او هدیه ای می فرستاد. [1] .

2- ابن ساعی؛ امام كاظم علیه السلام صاحب مقامی والا، دارای كراماتی آشكار، مشهور به عبادت و مواظب بر طاعات بود و شب را به سجده و نماز می گذرانید و روز را با صدقه و روزه داری سپری می كرد و به سبب گذشت از كسانی كه بر او ستم روا داشتند به كاظم شهرت یافت. [2] .

3- شیخ مفید؛ امام كاظم علیه السلام افقه اهل زمان خویش بود و صوت قرآن او بسیار زیبا بود و هر گاه قرآن تلاوت می كرد، شنوندگان از اشتیاق گریه می كردند و امام علیه السلام را زین المجتهدین می نامیدند. [3] .

4- فضل بن حسن طبرسی: میان مردم مشهور است كه ابوالحسن علیه السلام بزرگوارترین فرزندان امام صادق علیه السلام و والا مقام ترین آنان در دیانت و فصیح تر از همه ی آنان و از تمام مردم زمان خود عابدتر و داناتر و فقیه تر بود. [4] .

5- شبلنجی؛ حضرت كاظم علیه السلام همان امام گرانقدر و بی نظیر، حجت خدا و عالم شایسته ای است كه شب را برای نماز بیدار و روزش را به روزه داری می گذراند.... او پیش اهل عراق به باب الحوائج الی الله معروف است چون خواسته های كسانی را كه او را وسیله درگاه خدا قرار می دادند



[ صفحه 138]



برآورده می نمود. [5] .

در كتاب تحلیلی از زندگانی امام كاظم علیه السلام نام 40 نفر از محدثان و مورخان را كه به عظمت و بزرگی و جلالت آن حضرت اقرار كرده اند، ذكر شده است. [6] .


[1] كشف الغمة، ج 2، ص 250.

[2] النور الجلي في نسب النبي، ص 97.

[3] ارشاد، ص 279؛ بحار، ج 48، ص 104.

[4] اعلام الوري في أعلام الهدي، ص 178.

[5] نور الأبصار، ص 135.

[6] نور الأبصار، ص 192.